Een personagebiografie schrijven

Het belang van een personagebiografie

Een vaak gehoord schrijfadvies is: maak een biografie van je personage. Waarom is dat belangrijk? Ik gebruik opnieuw een clip uit Human, the movie:

Kindness can come from anywhere

Je moet personages baseren op mensen, zoals ik al schreef in mijn eerste post over de documentaire. Iemand (mens of personage) doet dingen vanwege eigen overtuigingen en geschiedenis. Ook simpele, daarvoor hoef je een levensgeschiedenis niet te begrijpen. Maar belangrijke handelingen komen ergens vandaan, en die krijg je in een verhaal om het plot vooruit te helpen. En zeker als je handelingen grote gevolgen hebben, moet je weten hoe ze ontstaan.

Hoe geef je een personage vorm?

Soldaat Pleva uit de clip deed alles wat hij volgens het boekje niet hoorde te doen. Hij was SS soldaat. Als hij een Joods kind in zijn armen kreeg, zou hij het ter plekke moeten doodschieten. In plaats daarvan smokkelde hij het weg. Als hij betrapt zou worden, werd hij op zijn minst ontslagen, misschien wel vermoord. Er zijn soldaten geweest die maar al te graag joden vermoordden. Dus waarom deed Aloïs dat niet? Als je geen biografie maakt, kom je daar nooit achter.

De volgende informatie heb je al:

* De soldaat redt een Joods meisje
* Hij brengt het naar zijn ouders
* Het meisje wordt katholiek opgevoed, zodat ze niet als Joodse alsnog kan worden opgepakt.
* Meneer en mevrouw Pleva voedden een extra mond in tijden van oorlog en schaarste.
* Het is gevaarlijk om een Joods kind onderdak te bieden tijdens de Tweede Wereldoorlog

Conclusie: meneer en mevrouw Pleva waren ongelooflijk liefdevolle mensen. Dus dan is Aloïs met liefde opgevoed. Maar toch: als je soldaat bent, oorlog je dagelijkse realiteit is en het je plicht is om Joden neer te schieten… Dan moet er iets gebeurd zijn wat hem er op dat moment toe heeft aangezet om juist dat meisje te redden.

Verschillende scenario’s

Aloïs had een zwangere vrouw thuis. De moeder van het meisje leek op Aloïs’ vrouw en hij zag in haar de moeder van zijn eigen ongeboren kind, waardoor zijn vadergevoelens werden aangesproken. Toen zag hij het als zijn taak om dat meisje te beschermen.

Aloïs was al zo lang in de oorlog dat hij het leven niet meer zag zitten en ontzettende heimwee had. Hij dacht aan zijn moeder, die hem altijd vertelde “Als je een goed mens wil zijn, doe dan iets voor een mens in nood.”
In zijn moegestreden toestand dacht Aloïs: “Wat kan het mij ook schelen. Vandaag of morgen ben of wil ik dood, dus ik kan risico’s nemen en doe ik met mijn laatste daad mijn moeder eer aan.”

Personagegeschiedenis en gevolg voor manieren van handelen

Als jij over Aloïs zou schrijven, moet jij een scenario kiezen om tot een slot te komen. Ik kies nu voor het tweede. In dat leven heeft Aloïs geen relatie. Dan lijkt de moeder van het meisje dus ook niet op zijn vrouw, met als gevolg dat hij niet bij dit meisje tot zijn heldendaad komt. En deze vrouw leeft nog en kan het verhaal navertellen. Als Aloïs een ander kind had gered dat later als tiener aan een ziekte was gestorven, hadden we dit verhaal niet gekend. Dat is misschien een kwestie van toeval, maar wel toeval dat essentieel is voor het verhaal om te worden wat het is.
Ook al kun je een scène schrijven die indruk maakt zonder dat de lezer weet van de persoonlijke geschiedenis, jij als schrijver moet hem kennen.

Een personagebiografie voorkomt een wankel verhaal

Je verhaal stort vroeg of laat in elkaar als je geen biografieën maakt voor je hoofdpersonages. Een indrukwekkend verhaal kun je niet uit de lucht plukken. Het wordt wankel en onrealistisch als je alles lukraak verzint en niets hebt om op terug te vallen of begrijpt wat je personage beweegt. Deel niet alles, dan krijg je een infodump. Maar zorg wel dat je zelf de informatie hebt.

Een personagebiografie schrijven

Er is geen kant-en-klare lijst voor dingen die je in een biografie moet zetten. Bij een fantasy is het belangrijk welke speciale kracht je hoofdpersoon heeft, terwijl dat in een romantisch verhaal niet eens bestaat. In veel verhalen heeft oogkleur geen gevolgen, terwijl dat in de Harry Potter reeks een van de belangrijkste details in de serie is.

Elementen van een personagebiografie

* Leeftijd
* Hobby’s
* Kledingstijl en uiterlijk
* Belangrijkste karaktereigenschappen
* Algemene levensloop
* Grootste geheim
* Levensmotto
* Grootste droom
* Grootste angst
* Gezinssamenstelling (uit de jeugd en het eventueel zelf gestichte gezin)
* In wat voor milieu is hij opgegroeid?
* Droomberoep en ergste beroep denkbaar
* Zou met een miljoen euro…
* Raakt van slag als…
* Heeft een hekel aan mensen die…
* Kun je wakker maken voor….

Bedenk bij de dik gedrukte punten ook: waarom?
Sommige van deze punten zijn misschien niet meteen nuttig voor je plot. Maar je diept er je personages verder mee uit voor jezelf. Zo wordt hij voor jou steeds menselijker en voor de lezer steeds realistischer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s